Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Μουσικών Σπουδών

ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

Βαθμίδα: Καθηγήτρια

Τομέας: Τεχνολογίας του Ήχου, Μουσικοπαιδαγωγικής και Βυζαντινής Μουσικολογίας

Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μουσικής Παιδαγωγικής http://musicedulab.music.uoa.gr/

Τηλ Γραφείου: 2107277899

Αρ. Γραφείου: 926

Όροφος: 9ος

Ημέρες και Ώρες Υποδοχής στο Γραφείο: Κατόπιν επικοινωνίας

email: schrysos@music.uoa.gr

 

Σπουδές

1993 – 1997, University of Reading, United Kingdom, Doctor of Philosophy (by research) in Music Education. Title of thesis: Initial education of Greek music teachers: Are there lessons to be learned from a study of the English system?  

1987 – 1992, Aristotle University of Thessaloniki, Greece, `Ptyhion' in Musical Studies

1991, Diploma in Piano Performance, National Conservatory of Athens

1989, ‘Ptyhion’ in Piano Performance, National Conservatory of Athens, with honours.

 

Ακαδημαϊκή και Επιστημονική Δραστηριότητα

Φεβρουάριος 2001 – σήμερα, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Καθηγήτρια στο αντικείμενο Μουσική Παιδαγωγία και Διδακτική

Σεπτέμβριος 2007 – σήμερα, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών, Μάθημα: Μουσικοπαιδαγωγικά Συστήματα

2007-2009, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τομέας Παιδαγωγικής, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση της Διδασκαλίας». Μαθήματα: Μεθοδολογία Διδασκαλίας Μουσικής, Πρακτική Διδασκαλία Μουσικής.

2013-σήμερα, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Κύπρος, Τμήμα Επιστημών της Αγωγής, Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Μουσικής Παιδαγωγικής. Μάθημα: Φιλοσοφικά και Κοινωνιολογικά Ζητήματα στη Μουσική Παιδαγωγική

2014-σήμερα, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Τμήμα Επιστημών της Αγωγής, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στις Επιστήμες της Αγωγής. Μάθημα: Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας

Ιανουάριος 1999-Ιανουάριος 2001, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΔ407). Μάθημα: Η διδασκαλία της Μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

2011-2020, Συντονίστρια της Ομάδας Αισθητικής Αγωγής (Μουσική, Εικαστικά, Θέατρο) στα έργα «Ψηφιακό Σχολείο Ι» και «Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ».

2016-2020, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου (Board of Directors) της Διεθνούς Οργάνωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ISME). (https://www.isme.org/member/smaragda-chrysostomou)

2015, Συντονίστρια της Ομάδας Αξιολόγησης στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Μουσικών Σχολείων (Μουσικά Όργανα)

2014-15, Πρόεδρος της Επιτροπής Music in the Schools and Teacher Education Commission (MISTEC) της International Society of Music Education (ISME).

2014-2018, Μέλος της Επιτροπής Music in the Schools and Teacher Education Commission (MISTEC) της International Society of Music Education (ISME).

2010-2012, Επιστημονικός Ειδήμων στην Ομάδα για τη δημιουργία του νέου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής, την πιλοτική εφαρμογή και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Μουσικής.

2009-2011, Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη Συντονίστρια  για το σχεδιασμό του Αναλυτικού Προγράμματος του μαθήματος της Μουσικής της Κύπρου κατ΄ ανάθεση από το Υπουργείο Παιδείας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

2007 – 2010, Αντιπρόεδρος της ‘Καλλιτεχνικής Επιτροπής’ στο Υπουργείο Παιδείας, υπεύθυνης για τα Μουσικά Σχολεία.

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών μουσικής.  H διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση της μουσικής και των άλλων τεχνών. H αξιολόγηση της διδασκαλίας και της μάθησης μουσικής. Διδακτικές μέθοδοι και νέες προσεγγίσεις διδασκαλίας μουσικής.  Αναλυτικό πρόγραμμα μουσικής. Μουσική Εκπαίδευση και τεχνολογία.

 

Διδασκόμενα Μαθήματα

Μουσική Παιδαγωγία και Διδακτική Ι

  • Το μάθημα αυτό καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εννοιών που σχετίζονται με την επιστήμη της διδακτικής της μουσικής. Οι θεωρίες μάθησης και διδασκαλίας και η σύνδεσή τους με τη διδασκαλία και τη μάθηση της μουσικής αποτελούν το επίκεντρο του μαθήματος. Η μουσική μάθηση και διδασκαλία προσεγγίζονται τόσο ιστορικά όσο και μέσα από μια λεπτομερή αναφορά των σύγχρονων τάσεων και απόψεων. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ρόλο του δασκάλου της μουσικής μέσα στην τάξη καθώς και στο αναλυτικό πρόγραμμα και τη θέση της μουσικής μέσα σε αυτό στη χώρα μας. Τέλος, αναλύεται ο τρόπος σχεδιασμού και οργάνωσης ενός μαθήματος μουσικής μέσα από συγκεκριμένα πρακτικά παραδείγματα. Προβλέπονται ομαδικές επισκέψεις για δειγματικές διδασκαλίες σε επιλεγμένα σχολεία, όποτε είναι εφικτό.

Μουσική Παιδαγωγία και Διδακτική ΙΙ

  • Στη διάρκεια του εξαμήνου περιγράφονται οι μέθοδοι διδασκαλίας της μουσικής από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας με ιδιαίτερη έμφαση στις περισσότερο διαδεδομένες προσεγγίσεις διδασκαλίας της μουσικής στον 20ο αιώνα. Οι μέθοδοι διδασκαλίας του Kodaly, του Orff και του Dalcroze περιγράφονται με λεπτομέρεια και συνοδεύονται από πρακτικά παραδείγματα και δραστηριότητες. Πιο συγκεκριμένα αναλύεται η θεωρητική και επιστημονική βάση της κάθε μεθόδου/ συστήματος και παρουσιάζεται η εφαρμογή της μέσα από δραστηριότητες και σχεδιασμό μαθημάτων Μουσικής. Προβλέπονται ομαδικές επισκέψεις για δειγματικές διδασκαλίες σε επιλεγμένα σχολεία, όποτε είναι εφικτό.

Η Διαθεματική Προσέγγιση στη Διδασκαλία της Μουσικής

  • Η σύγχρονη τάση στην εκπαιδευτική κοινότητα διεθνώς για διεπιστημονικές –  διαθεματικές προσεγγίσεις διδασκαλίας συζητείται μέσα από την αποσαφήνιση των όρων που έχουν επικρατήσει στην Ελλάδα και τον κόσμο. Αναδεικνύονται οι διαφορετικές απόψεις καθώς και τα προβλήματα από την εφαρμογή των διεπιστημονικών προγραμμάτων σπουδών στην Ευρώπη και την Αμερική. Η διεπιστημονική προσέγγιση στη διδασκαλία της μουσικής προσεγγίζεται μέσα από παραδείγματα δραστηριοτήτων και σχέδια μαθημάτων. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών που αποτελεί το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα στην Ελληνική εκπαίδευση.  Προβλέπονται ομαδικές επισκέψεις για δειγματικές διδασκαλίες σε επιλεγμένα σχολεία, όποτε είναι εφικτό.  

Πρακτική Διδασκαλία και Ασκηση Ι και ΙΙ

  • Πρόκειται για δύο μαθήματα, ένα στο χειμερινό εξάμηνο (Πρακτική Διδασκαλία και Ασκηση Ι) και ένα στο εαρινό εξάμηνο (Πρακτική Διδασκαλία και Άσκηση ΙΙ). Αποτελούν μέρος των υποχρεωτικών μαθημάτων για την απόκτηση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας για τους φοιτητές που έχουν εισαχθεί από το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 και μετά και καλύπτει την αναγκαιότητα πρακτικής εξάσκησης των μελλοντικών εκπαιδευτικών μουσικής. Περιλαμβάνει σειρά μαθημάτων στο Τμήμα, συστηματικές και οργανωμένες παρακολουθήσεις σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (σχολεία Α/βαθμιας και Β/βαθμιας, γενικά και Μουσικά Σχολεία), καθώς και ανάληψη διδακτικών καθηκόντων από τους φοιτητές σε συνεργασία με τους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς (μέντορες) με τον συντονισμό του μέλους ΔΕΠ του ΤΜΣ.

 

Βιβλία

Χρυσοστόμου, Σ. (2005). Η Μουσική στην Εκπαίδευση: το Δίλημμα της Διεπιστημονικότητας. Αθήνα: Παπαγρηγορίου-Νάκας

 

Αντιπροσωπευτικές Δημοσιεύσεις

Χρυσοστόμου, Σ. (2019). Η μουσική διδασκαλία και μάθηση στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας. Στο Στάμου, Λ. (επιμ.) Διαλεκτική και Πρωτοπορία στη Μουσική Παιδαγωγική. σσ 199-216. Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ

Chrysostomou, S. (2017). Technology in the music classroom – Navigating through a dense forest: the case of Greece. In Ruthmann, A. & Mantie, R. The Oxford Handbook of Technology and Music Education. pp 105-119. New York. Oxford University Press. 

Chrysostomou, S. (2015). Assessment in the music classroom: Inherent challenges and the PISA problematic. Revista International de Education Musical, vol 3, p. 23-30 

Triantafyllaki, A. & Chrysostomou, S. (2012). Undergraduate Music Students’ Perceptions on their preparation for the teaching profession. Proceedings of the 30th ISME World Conference on Music Education. pp.361-366.Thessaloniki, Greece: ISME.   

Chrysostomou, S. (2011). Educating Music Teachers for the 21st century: A review essay of Arostegui, J.L. (2011) Educating Music Teachers for the 21st century. Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers. International Journal of Education & the Arts, 12, (review8).www.ijea.org/v12r8/

Economidou Stavrou, N., Chrysostomou, S., Socratous,H. (2011). Music learning in the early years: interdisciplinary approaches based on multiple intelligences. Journal of Learning through the Arts, 7(1).  

Chrysostomou, S. & Stavrou, N. (2010). Integrating Music with other subjects: challenges and possibilities. In Ballantyne, J. & Bartleet, B. Navigating Music and Sound Education. σσ. 31-50. Newcastle Upon Tyne, UK: Cambridge Scholars. 

Χρυσοστόμου, Σ. (2009). Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών μουσικής: σύγχρονες προκλήσεις. Στο Παπαπαναγιώτου, Ξ. (επιμ.) Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής, 389-414. Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ GRME.  

Chrysostomou, S. (2008). The importance of the «Mozart Effect» in music teaching and learning. In Tsetsos, M. & Foulias, I. (eds). W.A.Mozart 15 Approaches. Athens: Nefeli. 

Chrysostomou, S. (2008). To be (a music teacher) or not to be (a music teacher): ‘the slings and arrows‘ of the profession in Greece. In Argyriou M. (ed.) Current trends and dynamics of school psychology. Symposium minutes. Athens: Diaplasi. 

Chrysostomou, S. (2008). The integrative approach in music teaching. In Dionysiou, Z. 7 Aggelidou, S. (eds) School Music Education: issues in organization, methodology and application. Thessaloniki: GSME. 

Chrysostomou, S. (2007). Arts Integration in the Curriculum. International Commentary- Greece. In Bresler, L. International Handbook of Research in Arts Education. Dordrecht, The Netherlands, Springer.  

Chrysostomou, S. (2007). Assessment in the Music Classroom. RIME Conference proceedings. Exeter: University of Exeter. 

Chrysostomou, S. (2007). Practice and Research in Integrated Music Education. International Symposium. RIME Conference proceedings. Exeter: University of Exeter. 

Chrysostomou, S. (2006). Assessing students in the music classroom. In Kakana, D., Botsoglou, K. Haniotakis, N. Kavalari E. Assessment in Education: Pedagogical and Teaching Dimensions. Athens: Kyriakidis 

 

Διεύθυνση URL σελίδας με πλήρη κατάλογο δημοσιεύσεων

publicationslist.org/schrysos

 

Προσωπική ιστοσελίδα

scholar.uoa.gr/schrysos