Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Μουσικών Σπουδών

ΘΑΝΟΣ ΠΟΛΥΜΕΝΕΑΣ-ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ

Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής

Τομέας: Τεχνολογίας Ήχου, Μουσικοπαιδαγωγικής και Βυζαντινής Μουσικολογίας

Τηλ. Γραφείου: --

Fax. Γραφείου: --

Αρ. Γραφείου: 928

Όροφος: 9ος

email: thanospol@music.uoa.gr

 

Ακαδημαϊκή Σταδιοδρομία

Ο Θάνος Πολυμενέας - Λιοντήρης είναι Επίκουρος Καθηγητής Σύγχρονης Μουσικής Δημιουργίας με Διαδραστικά Μέσα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. 

Σπούδασε κοντραμπάσο και Ηλεκτροακουστική Σύνθεση στη Μουσική Ακαδημία του Ρόττερνταμ της Ολλανδίας. Έκανε μεταπτυχιακά σεμινάρια στην τεχνολογία του ήχου στο Ινστιτούτο Σονολογίας της Βασιλικής Ακαδημίας της Χάγης και στο Ινστιτούτο Επιστημονικής Έρευνας Ακουστικής και Μουσικής (IRCAM) στο Παρίσι. Είναι κάτοχος δυο μεταπτυχιακών τίτλων: στις Καλές Τέχνες (στον τομέα της Τέχνης και Τεχνολογίας) και στα Παιδαγωγικά (Δημιουργική Εκπαίδευση). Οι δυο διατριβές του έχουν βραβευτεί́ με Άριστα και τιμητική́ διάκριση. Είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Sussex με υποτροφία από το Bρετανικό κράτος (Arts and Humanities Research Council). Το αντικείμενο της διδακτορικής του διατριβής διακρίθηκε από το Ακαδημαϊκό περιοδικό Leonardo (MIT Press), ως ένα από τα πιο σημαντικά για το έτος 2020 στον τομέα της αισθητικής και τεχνολογίας (https://leonardo.info/labs-2020).

Από το 2011 έως το 2018 δίδαξε ανελλιπώς σε Προγράμματα Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών Σπουδών σε Πανεπιστήμια της Αγγλίας (Falmouth, Brighton, Sussex). Με την επιστροφή του στην Ελλάδα το 2018 δίδαξε στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπήρξε Ακαδημαϊκός Υπότροφος στο ΤΜΣ του ΕΚΠΑ, ενώ από το 2020 μέχρι το 2022, ήταν συνεργάτης ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Sussex της Αγγλίας. Την περίοδο 2023-2024 ήταν μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Intelligent Instruments Lab, στην Ισλανδική Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Ρέκιαβικ, όπου μελέτησε την χρήση μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης σε συνδυασμό με μουσικές διεπάφες και επαυξημένα ακουστικά μουσικά όργανα.

 

Καλλιτεχνική Δραστηριότητα

Το καλλιτεχνικό του έργο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: μουσικές συνθέσεις, δισκογραφία, οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, διαδραστικά και συμμετοχικά έργα, μουσικό θέατρο, καταστασιακά περιβάλλοντα, και παραστατικά έργα μακράς διάρκειας. Έχει δημιουργήσει μια σειρά έργων ψηφιακής εξιστόρησης, στα οποία χρησιμοποιεί τοποειδικές και ψυχοακουστικές τεχνικές ωςεργαλεία εμβύθισης των συμμετεχόντων σε περιβάλλοντα επαυξημένης ηχητικής πραγματικότητας. Έχει κάνει μια σειρά έργων διαδραστικού μουσικού θεάτρου στα οποία το κοινό έχει τη δυνατότητα να διαδράσει με τους επιτελεστές, αλλά και με τα ψηφιακά συστήματα που τα διατρέχουν για να συνδιαμορφώσει την εξέλιξη του έργου. Ασχολείται με τη δημιουργία επαυξημένων διαδραστικών διεπαφών και μουσικών οργάνων τα οποία έχουν σαν κύριο χαρακτηριστικό τους την ανατροφοδότηση (ηχητικού σήματος ή ψηφιακών δεδομένων), τα οποία έχει χρησιμοποιήσει σε πολυάριθμες συναυλίες και στη δισκογραφία. Έχει γράψει μουσική για παραστάσεις θεάτρου και χορού. Το καλλιτεχνικό του έργο έχει παρουσιαστεί σε διεθνείς διοργανώσεις (Λυρική Σκηνή, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Holland Festival, Todays Art Festival, Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Modern Body Festival, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, Tectonics Festival, Attenborough Centre for the Creative Arts, Biennale of Young Artists from Europe and the Mediterranean. Spark Festival κ.α.).

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

Η διδακτορική έρευνα του αφορά την επινόηση των απιατούμενων συνθηκών που για τη δημιουργία γενετικών παραστατικών έργων (generative performances), ενορχηστρωμένων από διαδραστικές διαδικασίες μεταξύ κοινού, ερμηνευτών και ψηφιακής τεχνολογίας. Η έρευνα η οποία σε θεωρητικό πλαίσιο βασιζόταν στον μετανθρωπισμό και την Κυβερνητική όριζε ένα είδος αυτό-οργάνωσης της ίδιας της παραστατικής εμπειρίας γεγονός το οποίο ουσιαστικά θέτει σε αμφισβήτηση τις παραδοσιακές έννοιες δημιουργού και θεατή στο πλαίσιο της παραστατικής εμπειρίας. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα  ενηπάγονται τα παρακάτω αντικείμενα:

  • γενετικά συστήματα
  • μηχανική μάθηση και ακρόαση
  • κυβερνητική θεωρία και η θεωρία συστημάτων
  • μετανθρωπισμός, η διάδραση (ψηφιακή και μη)
  • ανατροφοδότηση (Feedback),
  • διαμεσότητα (intermediality)
  • μεταψηφιακή αισθητική (post-digital aesthetics)
  • σχέση αισθητικής και τεχνολογίας.

 

Μέλος οργανισμών

Έχει κάνει εισηγήσεις σε διεθνή συνεδρία και δημοσιεύσεις. Το 2012, έγινε μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας Ανώτατης Εκπαίδευσης (FHEA). Είναι μέλος του Ελληνικού Συνδέσμου Συνθετών Ηλεκτροακουστικής Μουσικής, της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, καθώς και της Ελληνικής Εταιρίας Ακουστικής Οικολογίας. Έχει υπάρξει μέλος ακαδημαϊκών και οργανωτικών επιτροπών διεθνών συνεδρίων (EDULEARN2013, FASCINATE2013, ICLI2016, 7ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας, Ημέρες Ηλεκτροακουστικής Μουσικής 2024).

 

Διπλωματικές και Διδακτορική Διατριβή

Polymeneas-Liontiris T., (2019) IM-Medea: Posthumansim and remediation in music theatre, Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Sussex.

Polymeneas-Liontiris T., (2014) SoundwalkM: Asite-specificandimmersivelearningexperience, Διατριβή Μεταπτυχιακού, Πανεπιστήμιο Falmouth.

Polymeneas T., (2009) ViolenciayDifusión: DarkRoom, Διατριβή Μεταπτυχιακού, Τμήμα Καλών Τεχνών, Πολυτεχνείο Valencia.

 

Μονογραφία

Polymeneas-Liontiris T., (2020) AudioWalk M: An auditory and site-specific educational experience, Lambert Academic Publishing, ISBN: 978-613-9-83797-7

 

Δημοσιεύσεις (επιλογή)

Polymeneas-Liontiris, T., Demeglio Μ.Ε., (2025 υπό έκδοση). Medea, Landscape and Cyborg: a Feminist Posthumanism Reading of Heiner Müller’s Despoiled Shore MedeaMaterial Landscape with Argonauts. International Journal of Performance Arts and Digital Media (IJPADM).

Polymeneas-Liontiris, T., (2025). Mapping the Influence: Iannis Xenakis’s GENDYN algorithms as a means for creative explorations in live improvised feedback music. Meta-Xenakis: New Perspectives on Iannis Xenakis’s Life, Work, Legacies. Eds. Kanach Sh., Nelson P., Open Book Publishers, Cambridge, UK

Kousteridou, D., Polymeneas-Liontiris, T., (2025 υπό έκδοση). Visual Sonorities and Aural Explorations: Anestis Logothetis’ Meditation (1961) resonating in Dimitra Kousteridou’s creative practice. In Proceedings International Centenary Symposium Proceedings (eds. Antoniadis, P., Georgaki A.

Rovolis F., Polymeneas-Liontiris, T., (2025) Queer Soundscapes: deconstructing gender identifiers in vocal and bodily sounds through a technologically-aided music composition. In Proceedings International Conference on Music Computing 2024, Seoul 2024

Rovolis F., Andreopoulou, A., Polymeneas-Liontiris, T., (2025) Cyborgutt: Exploring the body’s fluid boundaries through a biosensor composition. In Proceedings SoundandMusicConference 2024, Porto 2024

Γαβρόγλου Κ., Στρατής Κ., Πολυμενέας-Λιοντήρης Α. (2023) Η Εκπαίδευση Στον Τομέα Των Παραστατικών Τεχνών: Πρόταση Για Μια Προοδευτική Πολιτική. Συνδημοσίευση ΕΝΑ: Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών και ThinkBee: Συνεταιρισμός για την έρευνα, δημιουργία και προώθηση Προοδευτικών Πολιτικών.

Polymeneas-Liontiris, T., Demeglio Μ.Ε., (2022). Cybernetic Feedback Processes in Music-Theatre Practice: The Im-Medea Cycle. ECHO, a journal of music, thought and technology 3. doi: 10.47041/XVRO7587

Polymeneas-Liontiris T., Demeglio M.E., (2022) The Im-Medea cycle: Cybernetics and Posthumanism in Music Theatre, Leonardo Music Journal, MIT Press

Πολυμενέας Λιοντήρης Αθ., (2018) Ακουστικός Περίπατος M: Ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στο χωροχρόνο. Μνιέστρης, Α., Σαρρής, Δ., Παπαρρηγόπουλος,Κ., (Επιμ.) {υπό έκδοση} Πρακτικά 5ου Συνεδρίου Ακουστικής Οικολογίας, Καλαμάτα 2018: ”Ήχος, Βίωμα, Εκπαίδευση”. Καλαμάτα-Κέρκυρα: ΕΕΑΟ

Polymeneas-Liontiris. T., Magnusson T., Kiefer C., Eldridge A. (2018) Brain Dead Ensemble: an Acoustically Networked Feedback Assemblage of Four, In: InternationalConferenceOnLiveInter­faces, 14–16 June, Porto, PT

Polymeneas-Liontiris. T. (2018) Low Frequency Feedback Drones: A non-invasive augmentation of the double bass, In: New Interfaces for Musical Expression, 3-6 June, Blacksburg, VA

Polymeneas-Liontiris. T, Loveday-Edwards A. (2013) The Disklavier in Networked Music Performances In: ATINER (Athens Institute For Education And Research), 4th Annual International Conference on Visual and Performing Arts, 3-6 June 2013, Athens: Greece

Polymeneas-Liontiris. T, Loveday-Edwards A. (2012) The Disklavier: From Educational Tool To Digital Interspatial Performance Explorations. In: ICERI2012, 5th International Conference of Education, Research and Innovations, 19-21 November, 2012, Madrid, Spain