Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Μουσικών Σπουδών

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΕΚΟΥΡΑΣ

Τίτλοι σπουδών:

PhD, University of Illinois at Urbana-Champaign

MM, University of Illinois at Urbana-Champaign

Πτυχίο (με ενσωματωμένο μεταπτυχιακό), Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Δίπλωμα φλάουτου, Ωδείο Αθηνών (τάξη Urs Ruttiman)

Πτυχίο Αρμονίας, Κεντρικό Ωδείο (τάξη Μπάμπη Κανά)

Ο Ιωάννης Τσεκούρας είναι διδάκτορας ανθρωπολογίας της μουσικής (εθνομουσικολογία) του Πανεπιστημίου του Ιλλινόις στην Ουρμπάνα-Σαμπαίιν (University of Illinois at Urbana-Champaign). Η διδακτορική του διατριβή, τιτλοφορούμενη “Nostalgia, Emotionality, and Ethnoregionalism in Pontic Parakathi Singing”, πραγματεύεται τη σχέση μεταξύ μουσικής επιτέλεσης και λόγων συλλογικής ταυτότητας μέσα από το Ποντιακό μουχαμπέτι ή παρακάθι. Συγκεκριμένα, η διατριβή εξετάζει τη διαπραγμάτευση αναπαραστάσεων και λόγων συλλογικής Ποντιακής μνήμης, υποκειμενικότητας, ενσυναίσθησης και συναισθηματικότητας στις πρακτικές κοινωνικής συναστροφής και διαλογικού και συμμετοχικού τραγουδιού που ορίζουν το Ποντιακό παρακάθι. Η διατριβή είναι το αποτέλεσμα μακράς επιτόπιας έρευνας η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια (βραβείο Tulia Magrini), την Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης, το Πολιτιστικό και Λαογραφικό Σύλλογο Αργοναύτες-Κομνηνοί (Βραβείο Δεληγιώργη) και το Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Μουσικών Σπουδών).  

Η πλέον πρόσφατη δημοσίευση του Ιωάννη Τσεκούρα είναι το κεφάλαιο «Νοσταλγία, ενσυναίσθηση, και μετα-μνήμη: Το παρακάθι ως αναζήτηση της αρχετυπικής Ποντιακής κοινότητας» στο συλλογικό τόμο Κοινότητες στην Ελλάδα του 21ου αιώνα (2020, επιμέλεια Ελένη Καλλιμοπούλου και Σίσσυ Θεοδοσίου, Πεδίο, Αθήνα). Δύο δημοσιεύσεις στην Αγγλική έχουν δρομολογηθεί για το 2022: η πρώτη “Re-membering Pontic Sociality. Musical longing as community surrogation” ως συμβολή στο συλλογικό τόμο Music Making Community. Festschrict for Thomas Turino(επιμέλεια Tony Perman and Stefan Fiol, University of Illinois Press) και η δεύτερη “Pastures of love, mountains of sacrifice: Ιmaginings of Pontic homelands in Parakathi singing and the postmemory of trauma” στον επετιακό τόμο για τη εκατονταετηρίδας του 1922 στο περιοδικό Journal of Modern Greek Studies(Οκτώβριος 2022). Κείμενα του Ιωάννη Τσεκούρα έχουνε επίσης δημοσιευθεί στα περιοδικά World Music - New Series (2017), Review of Middle Eastern Studies (2018), και Journal of Modern Greek studies  (2019). Εκτός από δημοσιεύσεις ο Τσεκούρας μετρά στο ενεργητικό του σειρά εισηγήσεων σε διεθνή συνέδρια, όπως το ετήσιο συνέδριο της Εθνομουσικολογικής Εταιρίας (Society for Ethnomusicology, 2014-2017, 2019 και 2020) και το ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ανθρωπολογικής Ένωσης (American Anthropological Association, 2016 και 2017), καθώς και πλήθος ομιλιών.

Τα πεδία ενδιαφέροντος του και η έρευνά περιλαμβάνουν ζητήματα εθνοτικής και εθνικής ταυτότητας και συλλογικής μνήμης, το μουσικό αίσθημα, ενσυναίσθηση και συναισθηματικές εκδηλώσεις του ηχητικού άφατου, τις πολιτισμικές ουσιοποιήσεις  και αναπαρασταστάσεις της άδουσας φωνής και του ηχοχρώματος, γενικότερα την ανθρωπολογία του ήχου και ζητήματα κοινότητας και μουσικής πολιτικής. Ο Τσεκούρας εξειδικεύεται στη μουσική της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων και ειδικότερα στη μουσική της Ελλάδας και της Τουρκίας μέσα από την ιδιαίτερη περίπτωση της Μαύρης Θάλασσας και του Πόντου.

Σε επίπεδο πρακτικής μουσικής ενασχόλησης, ο Τσεκούρας, εκτός από φλαουτίστας, παίζει Βουλγάρικο και Θρακιώτικο καβάλ, Ρουμελιωτάκη φλογέρα και τα Μαυροθαλασσίτικα γαβάλ, σελιαύλι, και ασκαύλι (τουλούμ).