Ο Δρ. Γιάννης Μυγδάνης (PhD, MMus, MEd, MEdL, MSc, BMus, BSc, LRSL, AmusTCL, DipLCM) είναι μουσικοπαιδαγωγός, συνθέτης, σχεδιαστής ψηφιακών εκπαιδευτικών μουσικών αντικειμένων, καθώς και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Εργαστήριο Μουσικής Παιδαγωγικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α). Ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου (E.U.C.), εστιάζοντας στη σχεδίαση και ανάπτυξη εκπαιδευτικών λογισμικών, καθώς και στην αξιοποίηση των νέων και αναδυόμενων τεχνολογιών στη μουσική εκπαίδευση. Είναι κάτοχος τεσσάρων μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών που περιλαμβάνουν «Μουσική Παιδαγωγική» (MMus), «Advanced Teaching» (MEd), «Εκπαιδευτική Ηγεσία, Διοίκηση και Αναδυόμενες Τεχνολογίες» (ΜEdL) και «Πληροφοριακά Συστήματα» (MSc). Επίσης, είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α., καθώς και του τμήματος Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είναι διπλωματούχος πιάνου, μοντέρνου πιάνου (LRSL), ηλεκτρονικού οργάνου (DipLCM) και θεωρίας της μουσικής (AmusTCL). Ολοκλήρωσε τις σπουδές στα Ανώτερα Θεωρητικά της ωδειακής εκπαίδευσης, αποκτώντας τα πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης, Φυγής και Διεύθυνσης Μπάντας, ενώ έλαβε τα διπλώματα της Διεύθυνσης Χορωδίας, καθώς και της Σύνθεσης, με βαθμό «Άριστα και Α’ Βραβείο».
Ως εισηγητής, έχει λάβει μέρος σε περισσότερα από 40 διεθνή επιστημονικά συνέδρια για θέματα που αφορούν τη μουσική, εκπαίδευση και τεχνολογία, ενώ περισσότερα από 40 άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους, επιστημονικά περιοδικά με κριτές και πρακτικά συνεδρίων. Παράλληλα, σχεδιάζει και υλοποιεί εργαστήρια, σεμινάρια και εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές και εκπαιδευτικούς, εφαρμόζοντας καινοτόμες πρακτικές και στρατηγικές στη μουσική εκπαίδευση.
Ως σχεδιαστής ψηφιακών αντικείμενων έχει εκπονήσει πλήθος εκπαιδευτικών λογισμικών με εστίαση στις διαδικασίες μουσικής διδασκαλίας-μάθησης. Ενδεικτικά, το εκπαιδευτικό μουσικό λογισμικό Synth4kids έχει αποτελέσει ψηφιακό διδακτικό εργαλείο σε πλήθος εργαστηρίων, σεμιναρίων και διδακτικών παρεμβάσεων. Το 2021, σε συνεργασία με την ομάδα μουσικών σχολείων της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.), κατασκεύασε τρεις διαδραστικές διαδικτυακές μουσικές εφαρμογές με τίτλο MusApps, για τους μελλοντικούς μαθητές μουσικού γυμνασίου. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου, το 2024 ανέπτυξε τη διαδικτυακή εφαρμογή C Blues Jam Keys!, με στόχο την εισαγωγή μαθητών δημοτικού στον κόσμο της Blues μουσικής.
Έχει γράψει μουσική για θέατρο, ταινίες μικρού μήκους, παραμύθια και έχει μελοποιήσει Έλληνες και ξένους ποιητές. Το 2017 εξέδωσε την πρώτη του δισκογραφική εργασία με τίτλο «Ιδανικές Φωνές» σε ποίηση Κ. Π. Καβάφη από τις εκδόσεις Εντύποις. Έχει κυκλοφορήσει από την Protasis Music και την Bo-Synthesis τα digital singles «Μικρή Σουίτα σε Κόκκινο Μείζον» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και «Πεθαίνει η λέξη…» σε ποίηση Έμιλι Ντίκινσον και «Για τη ζωή…» σε ποίηση Ναζίμ Χικμέτ και απόδοση Γιάννη Ρίτσου. Το 2021 κυκλοφόρησε ο κύκλος τεσσάρων τραγουδιών (EP) με τίτλο «Τέσσερα σχεδιάσματα για έναν ανεκπλήρωτο έρωτα» σε ποίηση Κώστα Καρυωτάκη και Μαρίας Πολυδούρη. Το 2023 δημοσιεύεται το digital single «Ένα πετυχημένο ποίημα» σε ποίηση Κωστή Γκιμοσούλη, ενώ το 2024 το τραγούδι «Ειρήνη» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, με συμμετοχή της Χορωδίας του Δημοτικού Σχολείου του Pierce – The American College of Greece. Παράλληλα, έχει εκδώσει δύο παιδικά τραγούδια «Το Δ(ου) του Δράκου» και «Η μόδα της ζούγκλας» σε στίχους Μαίης Κοκκίδου, το 2021 από τη CDBaby.
Είναι τακτικό μέλος σε πλήθος επιστημονικών ενώσεων, μεταξύ άλλων της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.), International Society for Music Education (I.S.M.E.), European Association for Music in Schools (E.A.S.), Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (Ε.T.Π.Ε.), Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (Ε.Ε.Π.Ε.Κ.), Ελληνική Εταιρεία Ακουστικής Οικολογίας (Ε.Ε.Α.Ο.), Gordon Institute for Music Learning (G.I.M.L.), Society for Music Analysis (S.M.A.), και του Ελληνικού Συλλόγου Μουσικοκινητικής Αγωγής – Carl Orff (E.Σ.Μ.Α.). Από το 2023 αναλαμβάνει ρόλο του αντιπροέδρου της E.Ε.Μ.Ε.
Ως επιστημονικός συνεργάτης στο Εργαστήριο Μουσικής Παιδαγωγικής του Ε.Κ.Π.Α., διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών (ΜΑ) «Μουσική Εκπαίδευση σε Τυπικά και Άτυπα Περιβάλλοντα». Είναι επιμορφωτής στα προγράμματα «Ο ψηφιακός κόσμος στη μουσική εκπαίδευση και τον πολιτισμό: πηγές, εργαλεία και τεχνικές» και «Πρακτικές εφαρμογές της STEAM εκπαίδευσης στη μουσική διδασκαλία - μάθηση» από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Από τον Σεπτέμβριο του 2022 εργάζεται ως Εκπαιδευτικός Μουσικής στο Δημοτικό Σχολείο του Pierce – The American College of Greece, αναλαμβάνοντας, παράλληλα, την οργάνωση και τη διεύθυνση της χορωδίας του σχολείου.
Περισσότερες πληροφορίες: www.yannismygdanis.com
Σπουδές
Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
Αντιπροσωπευτικές Δημοσιεύσεις
Mygdanis, Y. (2021). Virtual instruments in music teaching and learning at kindergarten-age: an educational proposal using Synth4kids web-application. In M. Panagopoulos, A. Papadopoulou & A. Giannakoulopoulos (Eds.), Digital Culture & Audiovisual Challenges: Interdisciplinary Creativity In Arts And Technology (pp. 141-148). CEUR Workshop Proceedings.
Mygdanis, Y. (2022). Designing an educational musical software combining traditional music-pedagogical methods and emerging technologies: The case of Synth4Kids. International Journal on Integrating Technology in Education, 11(2), 103-120.
Mygdanis, Y. (2023). Educational Technology as a Pathway to Foster Inclusion and Equity in Music Education. In P. Escudeiro, N. Escudeiro & O. Bernardes (Eds), Handbook of Research on Advancing Equity and Inclusion Through Educational Technology (pp. 153-169). IGI Global.
Mygdanis, Y. (2024). Designing and implementing a STEAM proposal reflecting ubiquitous acoustic ecologies for connecting music and maritime. In W. Brooks and M. DeAmbrose (Ed.s), Proceedings of the ISME Music in Schools and Teacher Education Commission (pp. 125-141). ISME.
Mygdanis, Y., & Perakaki, E. (2023). Integrating ubiquitous music ecologies into STEAM scenarios in music teaching-learning processes. Asia-Pacific Journal for Arts Education, 22(5), 1-30.
Μυγδάνης, Γ. (2018). Synth4kids: Ένα εικονικό μουσικό όργανο προσανατολισμένο στη μουσική διδασκαλία-μάθηση. Στο Φ. Γούσιας (Επιμ.), Πρακτικά του 5ου Συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός» (σσ. 1467 – 1477). Νέος Παιδαγωγός.
Μυγδάνης, Γ. (2021). Οι σύγχρονες τεχνολογίες και τα ψηφιακά μέσα στη διδακτική των μουσικών οργάνων. Στο Α. Βερβέρης & Ι. Λίτος (Επιμ.), Ζητήματα διδακτικής των μουσικών οργάνων: γεφυρώνοντας θεωρία και πράξη (σσ. 342-362). Δίσιγμα.
Μυγδάνης, Γ. (2022). Σχεδίαση και ανάπτυξη τριών πρωτότυπων ψηφιακών μουσικών παιχνιδιών για μελλοντικούς μαθητές του Μουσικού Γυμνασίου. Στο Ε. Κανταρτζή & Γ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου: Το εκπαιδευτικό παιχνίδι και η τέχνη στην εκπαίδευση και στον πολιτισμό – Τόμος Β (σσ. 194-203). ΕΚΕΔΙΣΥ.
Μυγδάνης, Γ. (2023). Κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικού λογισμικού σε διαδικασίες μουσικής διδασκαλίας-μάθησης. Στο Θ. Ράπτης & Ε. Περακάκη (Επιμ.), Η Μουσική Εκπαίδευση σε έναν κόσμο που αλλάζει: Ταυτότητες, Αξίες, Εμπειρίες. Πρακτικά του 9ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. (σσ. 209-221). Ε.Ε.Μ.Ε.
Μυγδάνης, Γ. (2024). “Little music makes & producers”: σχεδίαση και εφαρμογή καινοτόμου διδακτικής τεχνολογικής-μουσικής πρότασης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για την ενίσχυση της δημιουργικότητας. Στο Ι. Καζανίδης και Α. Τσινάκος (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 13ου Πανελλήνιου και Διεθνούς Συνεδρίου «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (σσ. 380-388). ΕΤΠΕ.
Μυγδάνης, Γ., & Κοκκίδου, Μ. (2020). Ο Δημιουργικός Προγραμματισμός στη Μουσική Παιδαγωγική. iTeacher, 23, 117-125.
Μυγδάνης, Γ., & Κοκκίδου, Μ. (2021). Οι μουσικές-τεχνολογικές εμπειρίες σπουδαστών ωδειακής εκπαίδευσης μέσα από συμμετοχικές πρακτικές μουσικής παραγωγής σε ένα εξ αποστάσεως project. Μουσικοπαιδαγωγικά, 19, 42-63.
Μυγδάνης, Γ., & Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου, Μ. (2021). Μετασχηματισμός των αντιλήψεων εκπαιδευτικών μουσικής για τις σύγχρονες τεχνολογίες στη μουσική διδασκαλία-μάθηση μέσα από μία επιμορφωτική παρέμβαση στο μοντέλο STEAM. International Journal of Educational Innovation, 3(3), 66-77.