ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΡΕΣΙΤΑΛ ΦΛΑΟΥΤΟΥ 22/10/2021

ΡΕΣΙΤΑΛ ΦΛΑΟΥΤΟΥ  22/10/2021

Στο πλαίσιο της Διπλωματικής της για το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ιστορία, Θεωρία, Σύνθεση & Ερμηνεία της Έντεχνης Μουσικής», ειδίκευση «Ερμηνεία της Έντεχνης Μουσικής: Φλάουτο», του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, η τελειόφοιτη Μαρία Παχνιστή θα ερμηνεύσει το Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα (1934) του Γάλλου συνθέτη Jacques Ibert (1890-1962), σε μεταγραφή για φλάουτο και πιάνο. Στο πιάνο συνοδεύει η Μαρία Παπαπετροπούλου.

Η εξέταση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 22/10/2021, στις 18:00, στην αίθουσα 742 (7ος Όροφος) της Φιλοσοφικής Σχολής στην Πανεπιστημιόπολη Ζωγράφου και είναι ανοιχτή στο κοινό. Θα τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα που προβλέπονται για την είσοδο σε πανεπιστημιακούς χώρους.

Λίγα λόγια για το έργο

Ο Jacques Ibert σπούδασε στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού. Κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου διέκοψε τις σπουδές τους για να υπηρετήσει στο Ναυτικό. Παρά τη διακοπή αυτή, κατάφερε το 1919 να κερδίσει το βραβείο Prix de Rome, στην πρώτη του μόλις προσπάθεια, με την καντάτα Le poète et le fée. Πέρασε ένα μεγάλο μέρος της καριέρας του στη Ρώμη, ως διευθυντής στην Académie de France της Ρώμης (1937–60). Η μουσική του χαρακτηρίζεται τόσο από ιμπρεσσιονιστικά όσο και νεοκλασικά στοιχεία, από ενδιαφέρουσα αρμονική σκέψη, περίτεχνη ενορχήστρωση και μία ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ. Συνέθεσε το Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα το 1932-33 για τον διάσημο δεξιοτέχνη φλαουτίστα Marcel Moyse (1889-1984), στον οποίο και το αφιέρωσε· πρωτοπαρουσιάστηκε το 1934 στο Παρίσι από την Orchestre de la Société des concerts du Conservatoire (ιδρ. 1828) υπό τη διεύθυνση του Philippe Gaubert (1879-1941). Το έργο χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος, Allegro, δυναμικό και εξωστρεφές, χαρακτηρίζεται από συνεχή κίνηση που επιτυγχάνεται με αδιάκοπα περάσματα δεκάτων έκτων που εναλλάσσονται μεταξύ του σολιστικού οργάνου και της ορχήστρας. Το δεύτερο μέρος, Andante, εκ διαμέτρου αντίθετο σε χαρακτήρα, αναδεικνύει έναν έντονο λυρισμό αλλά και μια θρηνητική διάθεση, καθώς γράφτηκε λίγο μετά τον θάνατο του πατέρα του συνθέτη. Το τρίτο και εκτενέστερο μέρος, Allegro scherzando, εξωστρεφές και παιχνιδιάρικο με τζαζ αναφορές, είναι αρκετά δεξιοτεχνικό και αποτελεί μια μεγάλη ερμηνευτική πρόκληση για κάθε φλαουτίστα.

 

Μαρία Παχνιστή, φλάουτο

Η Μαρία Παχνιστή είναι τελειόφοιτη του Πρόγραμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ιστορία, Θεωρία, Σύνθεση & Ερμηνεία της Έντεχνης Μουσικής», στην ειδίκευση «Ερμηνεία της έντεχνης μουσικής: Φλάουτο», του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

Μαρία Παπαπετροπούλου, πιάνο

Η Μαρία Παπαπετροπούλου σπούδασε πιάνο με τις Πόπη και Ναταλία Μιχαηλίδου στο «Αθήναιον» Ωδείο και το Ωδείο Σκαλκώτα αντίστοιχα. Πήρε το δίπλωμά της από το Ωδείο Σκαλκώτα με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο. Συνέχισε τις σπουδές της με τη Φρανσουάζ Τινά στην Εκόλ Νορμάλ του Παρισιού και στο Εθνικό Ωδείο της Ορλεάνης, από όπου αποφοίτησε αποσπώντας το πρώτο βραβείο. Κατόπιν με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση, συνέχισε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο της Καρλσρούης με τον Ούλριχ Ραντεμάχερ, στην ειδικότητα συνοδείας λίντερ, αποκτώντας μεταπτυχιακό δίπλωμα (Μaster of Arts) με άριστα. Παρακολούθησε σεμινάρια και τμήματα τελειοποίησης πιάνου, μουσικής δωματίου και συνοδείας λίντερ με τους Λέβ Βλασένκο, Γκίττυ Πίρνερ, Εντουάρντο Χούμπερτ και Μπρούνο Κανίνο. Έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ (Μέγαρο Μουσικής 1994) και σε συναυλίες Μουσικής Δωματίου στην Ελλάδα, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Τουρκία. Έχει συμπράξει επανειλημμένα, ως σολίστ, με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Φιλαρμονική του Ριαζάν στη Ρωσία και την Ορχήστρα Νέων του Μύνστερ στη Γερμανία, όπου ηχογράφησε σε CD το κοντσέρτο για πιάνο του Μότσαρτ KV467. Έχει ηχογραφήσει επίσης για την Ελληνική Ραδιοφωνία με το Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής του Θόδωρου Αντωνίου, για τη Subways Music (CD "Το Μουσικό Κουτί & άλλες μελωδίες" με ανέκδοτη μουσική του Χρήστου Μεντή), και έχει εμφανιστεί στην Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση. Διδάσκει πιάνο, συνοδεία και μουσική δωματίου στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.