Αρχική σελίδα » Το Τμήμα » Ανθρώπινο Δυναμικό » Μέλη ΔΕΠ » Α Τομέας » Μάρκος Τσέτσος

Μάρκος Τσέτσος

 Μάρκος Τσέτσος 

 Βαθμίδα: Καθηγητής

Τομέας: Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας

Τηλ.: 210 7277479

FAX Γραφείου: 210 7277479

Αρ. Γραφείου: 923

Όροφος: 9ος

Ημέρες και Ώρες Υποδοχής στο Γραφείο: 
Τετάρτη, 11.00-12.00

email: mtsetsos@music.uoa.gr

 

Σπουδές

Διδακτορικό στη Μουσικολογία, Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Μουσικών Σπουδών (1999, Άριστα, υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών). Magister Artium Διεύθυνσης Συμφωνικής Ορχήστρας και Όπερας, Κρατικό Ωδείο «Ρίμσκυ-Κόρσακοφ» Αγίας Πετρούπολης Ρωσίας (1993, Άριστα). Δίπλωμα κλασικής κιθάρας, Εθνικό Ωδείο (1986, Άριστα, υποτροφία του Εθνικού Ωδείου)

 

Ακαδημαϊκή Σταδιοδρομία

Υπηρεσία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. με Π.Δ. 407/80 (1995-2000), ως Λέκτορας (2001-2005), ως Επίκουρος Καθηγητής (2005-2011), ως Αναπληρωτής Καθηγητής (2011-2015). Μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικολογία, επιστημονικός συνεργάτης του περιοδικού Αξιολογικά, ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. (2013-2014) της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, μέλος της Helmuth Plessner Internationale Gesellschaft. Επί χρόνια συνεργάτης του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών και συνεργάτης της μουσικής εγκυκλοπαίδειας Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG). Πάνω από 50 συμμετοχές σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια.

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

Αισθητική της μουσικής, Αισθητική, Φιλοσοφία, ζητήματα αισθητικής και ιδεολογίας της νεοελληνικής έντεχνης και δημοφιλούς μουσικής. Έμφαση σε ζητήματα αξίας και κανονιστικότητας, κριτικής θεωρίας, φιλοσοφικής ανθρωπολογίας.

 

 Διδασκόμενα Μαθήματα

1. Αισθητική και Φιλοσοφία της Μουσικής. Κριτική επισκόπηση των κυριότερων φιλοσοφικών θεωριών για τη μουσική στη νεωτερικότητα: κριτικός και απόλυτος ιδεαλισμός, βουλησιαρχία, φορμαλισμός, νεοκαντιανισμός, φαινομενολογία, κριτική θεωρία, Kant, Hegel, Schopenhauer, Hanslick, Ingarden, Kurth, Langer, Meyer, Adorno κλπ
2. Εισαγωγή στην Ιστορική και Συστηματική Μουσικολογία. Στο μάθημα εξετάζονται μια σειρά ζητημάτων κεντρικής σημασίας για την επιστήμη της μουσικολογίας, όπως: το αντικείμενο και οι κλάδοι της μουσικολογίας, οι μορφές και τα είδη της μουσικής, η έννοια του μουσικού ύφους, προβλήματα περιοδολόγησης και μεθόδου στη μουσική ιστοριογραφία, η προβληματική της τονικότητας και τα τονικά συστήματα (τροπικότητα, λειτουργική τονικότητα, ατονικότητα), η αισθητική και κοινωνική διάσταση της μουσικής, η μουσική ανάλυση και η σύνδεση της μουσικής ανάλυσης με την αξιολογική κρίση.    
3. Η μουσική στη νεωτερική σκέψη (σεμινάριο). Το σεμινάριο παρακολουθεί, με σκοπό την κριτική ανακατασκευή επιχειρημάτων, τις περιπέτειες της νεωτερικής σκέψης για τη μουσική, μέσα από την επιλογή, ανάλυση και κριτικό σχολιασμό κειμένων από τις περιοχές της φιλοσοφίας και της αισθητικής, της θεωρίας, ιστορίας και κριτικής της μουσικής, της αρθρογραφίας και επιστολογραφίας των ίδιων των συνθετών.  
4. Ιστορία της Ενορχήστρωσης. Σκοπός του μαθήματος είναι η συστηματική προσέγγιση της εξέλιξης της ενορχήστρωσης, με αναφορά σε κριτήρια όπως η ενορχηστρωτική διαχείριση των στοιχείων της μουσικής υφής, η σχέση των ομάδων της ορχήστρας μεταξύ τους, ο ρόλος της οργανολογικής προόδου στην ανάπτυξη της ενορχήστρωσης κλπ. Σε ένα δεύτερο επίπεδο εξετάζεται η εξέλιξη των ορχηστρικών πρακτικών και τεχνικών μέσα από την ανάλυση συμφωνικών παρτιτουρών των Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Wagner, Liszt, Bruckner, Τσαϊκόφσκι, Mahler, R. Strauss, Στραβίνσκι κ.α.

 

 Βιβλία

1. Νεοελληνική μουσική. Δοκίμια ιδεολογικής και θεσμικής κριτικής, Παπαγρηγορίου-Νάκας (σειρά «Ελληνικές Μουσικολογικές Εκδόσεις», διευθυντής: Απόστολος Κώστιος), Αθήνα 2013  
2. Η μουσική στη νεότερη φιλοσοφία. Από τον Καντ στον Αντόρνο, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2012  
3. Στοιχεία και περιβάλλοντα της μουσικής. Φιλοσοφική εισαγωγή στη μουσικολογία, Fagotto-Books, Αθήνα 2012  
4. Εθνικισμός και λαϊκισμός στη νεοελληνική μουσική. Πολιτικές όψεις μιας πολιτισμικής απόκλισης, Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα, Αθήνα 2011  
5. Βασικές μέθοδοι ενορχήστρωσης, Orpheus-Νικολαΐδης, Αθήνα 2006  
6. Βούληση και ήχος. Η μεταφυσική της μουσικής στη φιλοσοφία του Σοπενχάουερ, Εστία (σειρά «Φιλοσοφία», διευθυντές: Γ. Φαράκλας, Ε. Περδικούρη), Αθήνα 2004  
7. E. Hanslick, Για το ωραίο στη μουσική, μτφρ. & επίμετρο Μ. Τσέτσος, Εξάντας, Αθήνα 2003  
8. Έγελος (Hegel), Η αισθητική της μουσικής, μτφρ. & επίμετρο Μ. Τσέτσος, Εστία 2002  
9. R. Wagner, Beethoven. Μία συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, επιμ. & εισαγωγή Μ. Τσέτσος, μτφρ. Ι. Φούλιας, Νεφέλη, Αθήνα 2013  
10. Μ. Τσέτσος, Ι. Φούλιας (επιμ.), W. A. Mozart. Δεκαπέντε προσεγγίσεις, Νεφέλη, Αθήνα 2008

 

Αντιπροσωπευτικές Διμοσιεύσεις

1. «Κανονιστική αισθητική χωρίς αξίες (;) Απορίες της θεωρίας στον Adorno», Αξιολογικά 29 (2015), 9-35  
2. «Μουσική και ανθρώπινη φύση στον Ρουσσώ. Σε αναζήτηση άρσης των αντινομιών», στο R. Azizoglu, Γ. Φαράκλας (επιμ.), Η δημοκρατία στην εξορία. Ένας οδηγός για τη σκέψη του Ρουσσώ 300 χρόνια μετά τη γέννησή του, Νήσος, Αθήνα 2013, σ. 371-396  
3. «Ο Beethoven και η γέννηση του βαγκνερικού δράματος από το πνεύμα της συμφωνικής μουσικής», εισαγωγή του επιμελητή, στο: R. Wagner, Beethoven. Μία συμβολή στη φιλοσοφία της μουσικής, μτφρ. Ι. Φούλιας, επιμ. Μ. Τσέτσος, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2013, σ. 11-49  
4. «Ο Arnold Schoenberg και το πρόβλημα της αξίας στη μουσική», στο Συμβολή στη μνήμη του Γεωργίου Στ. Αμαργιανάκη, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αθήνα 2013, σ. 245-260  
5. «Καλομοίρης και Βενιζέλος. Αισθητικές και ιδεολογικές πτυχές μιας σημαίνουσας σχέσης», στο Ν. Μαλιάρας, Α. Χαρκιολάκης (επιμ.), Μανώλης Καλομοίρης. 50 χρόνια μετά, Fagotto Books, Αθήνα 2013, σ. 93-104  
6. «The Specificity of Musical Meaning in Helmuth Plessner’s Philosophical Anthropology of the Senses», στο E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Mavromatis, K. Pastiadis (επιμ.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and the 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, Θεσσαλονίκη 2012, σ. 1025-1032  
7. «Postmodern Musicology and the Subjectivity of Value», στο Martha Grabocz, Makis Solomos (επιμ.), New Musicology. Perspectives critiques, Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société 11 (2010), σ. 141-163  
8. «Zur Hegelschen Kritik einer ethisch-politischen Wirkung der Musik», στο Andreas Arndt κ.α. (επιμ.), Hegels politische Philosophie. Hegel Jahrbuch 2009, Βερολίνο 2009, σ. 104-107  
9. «Κριτική αξιολογία και αισθητική θεωρία. Ορισμένα ζητήματα», στο Μ. Αγγελίδης, Σ. Δημητρίου, Α. Λαβράνου (επιμ.), Θεωρία, Αξίες, Κριτική, αφιέρωμα στον Κ. Ψυχοπαίδη, Αθήνα 2008, σ. 539-555  
10. «Zum Lebensbegriff in der Ästhetik Hegels», στο A. Arndt κ.α. (επιμ.), Das Leben denken. Hegel Jahrbuch 2007, Βερολίνο 2007, σ. 18-22  
11. «Αισθητικές αξίες. Ζητήματα θεωρίας στους H. Rickert και M. Scheler», Αξιολογικά 15 (2006), σ. 165-180
12. «Glauben und Wissen in der Musik der Neuzeit», στο Α. Arndt κ.α. (επιμ.), Glauben und Wissen. Hegel Jahrbuch 2004, επετηρίδα της Διεθνούς Εταιρείας Hegel, Βερολίνο 2004, σ. 31-36  
13. «Bruno Walter, ο ρομαντικός ιδεαλιστής», επίμετρο στο Bruno Walter, Περί μουσικής, μτφρ. Μ. Αντωνοπούλου, Φ. Παναγιωτοπούλου, Printa-Ροές, Αθήνα 2004, σ. 301-328  
14. «Ο Έντουαρντ Χάνσλικ και οι αξίες της μουσικής κριτικής», επίμετρο στο Eduard Hanslick, Για το ωραίο στη μουσική, μτφρ. Μ. Τσέτσος, Εξάντας, Αθήνα 2003, σ. 139-194  
15. «Η επικαιρότητα των πανεπιστημιακών παραδόσεων του Χέγκελ για τη μουσική: μερικές φιλοσοφικοαισθητικές παρατηρήσεις», επίμετρο στο Έγελος, Η αισθητική της μουσικής, μτφρ. Μ. Τσέτσος, Αθήνα 2002, σ. 119-167

 

Διεύθυνση URL σελίδας με πλήρη κατάλογο δημοσιεύσεων

publicationslist.org/markos.tsetsos

 

Προσωπική ιστοσελίδα

publicationslist.org/markos.tsetsos

 

Καλλιτεχνική Δραστηριότητα

Βραβεύσεις ως κιθαριστής:
(1) Α΄ Βραβείο και Χρυσό Μετάλλιο στον 16ο Διεθνή διαγωνισμό κιθάρας, Μιλάνο 1981·
(2) Α΄ Βραβείο και «ειδικό βραβείο ερμηνείας ελληνικού έργου για κιθάρα» στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Κιθάρας, Αθήνα 1985. Ηχογραφήσεις ως κιθαριστής: Δύο δίσκους βινυλίου με έργα Δημήτρη Φάμπα (1981) και Μίκη Θεοδωράκη (1985), ένα δίσκο ακτίνας με κοντσέρτα για κιθάρα και ορχήστρα, με την Ορχήστρα Δωματίου της Φιλαρμονικής της Αγίας Πετρούπολης υπό τη διεύθυνση του Vladimir Altshuler (1994) και ένα δίσκο ακτίνας με έργα για κιθάρα και βιολί του N. Paganini (1997). Συνεργασίες ως αρχιμουσικός με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, την Καμεράτα, την Ορχήστρα Δωματίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, την Ορχήστρα Πατρών, το Στούντιο Όπερας της Ε.Λ.Σ. (1996-1997), την Ορχήστρα Ωδείων.

 

Τομέας Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας

Γεννήθηκε το 1968. Το 1999 αναγορεύτηκε Διδάκτωρ του Τ.Μ.Σ. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μέλος της Γραμματείας Σύνταξης του περιοδικού Μουσικολογία, επιστημονικός συνεργάτης του περιοδικού Αξιολογικά, συνεργάτης της μουσικής εγκυκλοπαίδειας M.G.G. Υπηρετεί στο Τ.Μ.Σ. από το 1995. Σπούδασε κλασική κιθάρα με τον Δ. Φάμπα στο Εθνικό Ωδείο της Αθήνας (1979-1986, Δίπλωμα) και διεύθυνση ορχήστρας στα Κρατικά Ωδεία «Π. Ι. Τσαϊκόφσκι» της Μόσχας και «Ν. Ρίμσκυ-Κόρσακωφ» της Αγ. Πετρούπολης Ρωσίας (1987-1993, Master of Arts). Ως κιθαριστής βραβεύτηκε σε διεθνείς και πανελλήνιους διαγωνισμούς και ηχογράφησε τέσσερις συνολικά δίσκους βινιλίου και ακτίνας. Ως αρχιμουσικός συνεργάστηκε με σημαντικές ορχήστρες (Κ.Ο.Α., Ε.Σ.Ο. της Ε.Ρ.Τ., «Καμεράτα», Ορχήστρα Δωματίου Ε.Λ.Σ., Ορχήστρα Πατρών).

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα:

Αισθητική της μουσικής, Αισθητική, Φιλοσοφία.

 

Διδασκόμενα μαθήματα:

· ΜΟ 47 Ενοργάνωση ― Ενορχήστρωση I ΥΕ (5o Εξάμηνο)

· ΜΣ 37 Φιλοσοφία της μουσικής ΕΕ

· Μ Θεωρίες για τη μουσική στον 20ο αιώνα ΕΕ

 

Σεμινάρια:

Το θέμα των σεμιναρίων μεταβάλλεται κάθε χρόνο. Σταθερή μένει η προσέγγιση του έργου σημαντικών συνθετών από σφαιρική σκοπιά: ιστορία, μουσική ανάλυση, αισθητική. Ενδεικτικά, μέχρι σήμερα έχουν δοθεί οι εξής τίτλοι σεμιναρίων:

· Οι Συμφωνίες του G. Mahler

· Οι σονάτες για πιάνο του Schubert

· Η μουσική για πιάνο του Scriabin

· Η μουσική του Ραχμάνινωφ

· Οι σονάτες για πιάνο του W. A. Mozart

· Οι συμφωνίες του W. A. Mozart

· Τα κουαρτέτα εγχόρδων του Beethoven

· Οι συμφωνίες του Σοστακόβιτς

· Η Μουσική στη σκέψη του 19ου αιώνα (2009-2010)

 

Δημοσιευσευμένα έργα:

·Μυστικοποίηση και χρονικότητα στο ύστερο έργο του R. Wagner και του G. Mahler (διδακτορική διατριβή, 1999), Αθήνα 2003.

·Βούληση και ήχος. Η μεταφυσική της μουσικής στη φιλοσοφία του Σοπενχάουερ, Αθήνα 2004

·Βασικές μέθοδοι ενορχήστρωσης, Αθήνα 2006.

·EduardHanslick, Για το ωραίο στη μουσική (μετάφραση, επίμετρο), Αθήνα 2003.

·Έγελος, Η αισθητική της μουσικής, (μετάφραση, επίμετρο), Αθήνα 2002.

·«BrunoWalter, ο ρομαντικός ιδεαλιστής», επίμετρο στο: BrunoWalter, Περί μουσικής, μτφρ. Μ. Αντωνοπούλου, Φ. Παναγιωτοπούλου, Αθήνα 2004, σ. 301-328.

·«Φώυερμπαχ και Βάγκνερ: Η φιλοσοφική και καλλιτεχνική υπεράσπιση της αισθητικότητας στη μεταεγελιανή εποχή», Αξιολογικά 18, Αθήνα 2008, σ. 159-169.

·«Το ανθρώπινο στη μουσική του Μότσαρτ», στο: Μ. Τσέτσος, Ι. Φούλιας (επιμ.), W. A. Mozart. Δεκαπέντε προσεγγίσεις, Αθήνα 2008, σ. 76-87.

·«Ο Λόρκα και η μουσική. Ιστορικές και αισθητικές προσεγγίσεις» στο: Μ. Αγγελίδης, Δ. Γράβαρης, Δ. Σακκάς (επιμ.), Κοινωνική θεωρία και πολιτική ευθύνη, Αθήνα 2008, σ. 673-682.

·«Κριτική αξιολογία και αισθητική θεωρία. Ορισμένα ζητήματα», στο: Μ. Αγγελίδης, Σ. Δημητρίου, Α. Λαβράνου (επιμ.), Θεωρία, Αξίες, Κριτική, αφιέρωμα στον Κ. Ψυχοπαίδη, Αθήνα 2008, σ. 539-555.

·«Η λογική της μουσικής παγκοσμιοποίησης», πεπραγμένα του μουσικολογικού συνεδρίου «Έντεχνη Ελληνική Μουσική Δημιουργία: Παράδοση και Παγκοσμιοποίηση», Αθήνα 2008, σ. 14-16· «ZumLebensbegriffinder ÄsthetikHegels», στο: A. Arndt κ.α. (επιμ.), HegelJahrbuch 2007, Βερολίνο 2007, 18-22.

·«Η μουσική ανάλυση και το αντικείμενό της. Θεωρητικές παρατηρήσεις», στο: Ο. Ψυχοπαίδη-Φράγκου, Chr. Stroux, Ν. Τσούχλος, Ι. Φούλιας (επιμ.), Μουσική Ανάλυση και Ερμηνεία, Πρακτικά Β΄ Συνεδρίου Μουσικολογίας, Αθήνα 2006, 93-104.

·«CausalityandFreedominXenakis: ACriticalExamination», στο: Μ. Σολομός, Α. Γεωργάκη, Γ. Ζερβός (επιμ.), DefinitiveProceedingsoftheInternationalSymposiumIannisXenakis” (Athens, May 2005), www.iannis-xenakis.org, October 2006.

·«Ανάλυση και αξιολογική κρίση: Κριτικές προσεγγίσεις σε ένα σημαντικό κείμενο του Καρλ Ντάλχαους», στο: Κ. Τσούγκρας (επιμ.), Μουσική θεωρία και ανάλυση – Μεθοδολογία και πράξη, Πρακτικά συμποσίου, Θεσσαλονίκη 2006, 14-18.

·«Μότσαρτ: Η διαχρονικότητα ενός μεγάλου κλασικού», Πεμπτουσία 20, Αθήνα 2006, 40-45.

·«Αισθητικές αξίες. Ζητήματα θεωρίας στους H. Rickert και M. Scheler», Αξιολογικά 15, Αθήνα 2006, 165-180.

·[Τσέτσος Μ., Δημητρίου Στ., «Η Παρακμή της Δύσης του Όσβαλντ Σπέγκλερ. Ζητήματα θεωρίας της ιστορίας και της τέχνης», Πολίτης 125, Αθήνα 2004, 47-54.

·«Glauben und Wissen in der Musik der Neuzeit», στο: Α. Arndt κ