Αρχική σελίδα » Το Τμήμα » Ανθρώπινο Δυναμικό » ΕΤΕΠ » Νικόλαος Πουλάκης

Νικόλαος Πουλάκης (υπό διορισμό)

Νικόλαος Πουλάκης

Βαθμίδα: Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό

Τομέας: Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας

Τηλ Γραφείου: 2107277383

Αρ. Γραφείου: Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας

Όροφος: 4ος

Ημέρες και Ώρες Υποδοχής στο Γραφείο: Κατόπιν συνεννόησης

email: npoulaki@music.uoa.gr

 

Σπουδές

2011. Διδακτορικό Δίπλωμα. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας.
2004. Δίπλωμα Σύνθεσης. Ωδείο Νικόλαος Μάντζαρος.
1997. Πτυχίο. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας.
1997. Πτυχίο Φούγκας. Εθνικό Ωδείο Αθηνών.
1996. Πτυχίο Αντίστιξης. Εθνικό Ωδείο Αθηνών.
1994. Πτυχίο Αρμονίας. Εθνικό Ωδείο Αθηνών.
1991. Πτυχίο Ακορντεόν. Μουσική Σχολή Χανίων – Ωδείο Γιάννη Μπουχαλάκη.
1990. Certificat de Langue Française. Institut Français d’Athènes.
1988. First Certificate in English. University of Cambridge.

 

Ακαδημαϊκή Σταδιοδρομία

2016-. Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας – Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας. 2014-2015. Μεταδιδακτορικός Ερευνητής. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας – Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας. 2011-2014. Επιστημονικός Συνεργάτης – Διδάσκων. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας – Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας. 2011-2012. Επιστημονικός Συνεργάτης. “Αθηνά” Ερευνητικό Κέντρο Καινοτομίας της Πληροφορίας, των Επικοινωνιών και της Γνώσης. 2004. Επιστημονικός Συνεργάτης. Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής και Ακουστικής. 2003-2006. Επιστημονικός Συνεργάτης – Διδάσκων. Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου –  Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής. 1999-2004. Επιστημονικός Συνεργάτης. Σύλλογος “Οι Φίλοι της Μουσικής” – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Διδάσκει εθνογραφικό φιλμ και κινηματογραφική μουσική στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι εκπαιδευτής στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στο μάθημα “Ελληνικός Μουσικός Πολιτισμός και Εκπαίδευση”. Έχει διδάξει εθνομουσικολογία, κινηματογραφική μουσική, εθνογραφικό φιλμ και μουσικά πολυμέσα στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ηπείρου. Έχει λάβει υποτροφίες από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Ίδρυμα Προποντίς και Nippon Foundation. Είναι κριτής σε διάφορα επιστημονικά περιοδικά και μέλος της συντακτικής επιτροπής του μουσικολογικού περιοδικού Πολυφωνία, της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, της Ελληνικής Εταιρείας Ακουστικής Οικολογίας, του European Association of Social Anthropologists – Media Anthropology Network και του International Music and Media Research Group. Έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 20 ερευνητικά προγράμματα με αντικείμενα τη μουσική της Θράκης, της Ανατολικής Μακεδονίας, της Κέρκυρας και της Κρήτης, τα μουσικά μουσεία και αρχεία, την έντεχνη δυτική μουσική στην περίοδο της κρίσης, τις βιντεο-ιστορίες ζωής μεταναστών, την πρακτική άσκηση φοιτητών μουσικολογίας, την ανάλυση παιδικών τραγουδιών, τα ψηφιακά μουσικά μεταδεδομένα, τις εθνομουσικολογικές ταινίες και την αποκατάσταση μουσικών χειρογράφων. Είναι μέλος του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού του Εργαστηρίου Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας.

 

Ερευνητικά ενδιαφέροντα

Μουσικολογία, Εθνομουσικολογία, Πολιτισμική ανθρωπολογία, Ανθρωπολογία της μουσικής, Ανθρωπολογία του κινηματογράφου, Ανθρωπολογία των μέσων, Οπτική ανθρωπολογία, Εθνογραφικό φιλμ, Εθνομουσικολογικό φιλμ, Κινηματογραφική μουσική, Κινηματογραφικές σπουδές, Πολιτισμικές σπουδές, Μουσικολογία του κινηματογράφου, Κριτική ανάλυση λόγου, Εθνογραφία των μέσων, Μουσικά πολυμέσα, Μουσεία μουσικής, Οπτικοακουστικά μέσα και εκπαίδευση, Μουσική και τηλεόραση.

 

Διδασκόμενα Μαθήματα

Εθνογραφικός Κινηματογράφος και Ντοκιμαντέρ Κινηματογράφος του πραγματικού (κινηματογράφος της αλήθειας), κινηματογραφικές σπουδές και εθνογραφία, οπτική ανθρωπολογία και εθνομουσικολογία, εθνογραφική ανάλυση και κριτική συζήτηση των ταινιών Nanook of the North (Flaherty), Man with a Movie Camera (Vertov), La Chasse de Lion avec l’Arc (Rousse), Amir (Baily) και ΄Αre ΄Αre Music (Zemp). Μουσική και Κινηματογράφος: Ανθρωπολογικές Προσεγγίσεις Μουσική και κινηματογράφος σε ιστορική-ανθρωπολογική προοπτική, σκηνική μουσική, μουσική στον βωβό και στον ηχητικό κινηματογράφο (πρακτικές, λειτουργίες, χρήσεις), θεωρητικά και μεθοδολογικά μοντέλα ανάλυσης της κινηματογραφικής μουσικής, κινηματογραφικά είδη και μουσική, κινηματογραφική μουσική και επιτέλεση, ανθρωπολογία των μέσων, ανθρωπολογία της κινηματογραφικής μουσικής, (εθνο)μουσικολογία του κινηματογράφου.

 

Βιβλία

2015. Μουσικολογία και Κινηματογράφος: Κριτικές Προσεγγίσεις στη Μουσική των Σύγχρονων Ελληνικών Ταινιών. Αθήνα: Orpheus. 2011. Η Μουσική στον Ελληνικό Κινηματογράφο της Δεκαετίας του ’60: Μία Ιστορική-Ανθρωπολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας.

 

Αντιπροσωπευτικές Δημοσιεύσεις

2016. “A Touch of Spice: Postmodern Identities and the Construction of the Other through Film Music”. Στο: Mikela Fotiou και Tonia Kazakopoulou (επιμ.), Contemporary Greek Film Cultures from 1990 to the Present. Οξφόρδη: Peter Lang. Υπό έκδοση.
2016. “Η Μουσική στον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο: Ζητήματα Αισθητικής, Ανάλυσης και Ερμηνείας”. Στο: Μυρτώ Καλοφωλιά, Αφροδίτη Νικολαΐδου και Μαρία Παραδείση (επιμ.), Από τον Πρώιμο στον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο: Ζητήματα Μεθοδολογίας, Θεωρίας, Ιστορίας. Αθήνα: Οκτώ. Υπό έκδοση.
2015. “Θεσμοί σε Κρίση; Μουσικά Σύνολα και Πολιτιστικοί Οργανισμοί στην Ελλάδα του 21ου Αιώνα”. Πολυφωνία 26: 96-123. 2015. “Κινηματογραφική Μουσική, Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση: Από τη Διηγητική Μουσική στα Κινηματογραφικά Ηχοτοπία”. Στο: Κώστας Παπαρρηγόπουλος και Ιωάννα Ετμεκτσόγλου (επιμ.), 3ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας “Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση”: Πρακτικά. Αθήνα και Κέρκυρα: Ελληνική Εταιρεία Ακουστικής Οικολογίας. 95-101.
2015. “Μουσική, Τηλεόραση και η ‘Πολιτική’ της Αισθητικοποίησης”. Στο: Χριστίνα Κωνσταντοπούλου (επιμ.), Κοινωνικές Αναπαραστάσεις: Επικοινωνιακά Μέσα και Εξουσία. Αθήνα: Παπαζήσης. 51-62.
2015. “Μουσική, Γλώσσα και Νεο-αποικιοκρατικός Κινηματογραφικός Λόγος: Μία Κριτική Εθνομουσικολογική Προσέγγιση της Ταινίας Avatar”. Μουσικολογία 22: 340-347.
2015. “‘Video Life Stories of Migrants’: Reflections on the Project». International Sociological Association Visual Sociology Newsletter 10: 23-28.
2014. “Observation Techniques, Ethnomusicology” και “Fieldwork”. Στο: William F. Thompson (επιμ.), Music in the Social and Behavioral Sciences: An Encyclopedia. Λονδίνο και Θάουζαντ Όακς: Sage. 821-823 και 467-469.
2013. “Spotting Amazons, Scoring Demigods: Television, Music and the Reception of Greek Antiquity”. Στο: Katerina Levidou και George Vlastos (επιμ.), Revisiting the Past, Recasting the Present: The Reception of Greek Antiquity in Music, 19th Century to the Present. Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. 42-49.  
2011. “Music and Image in Dialogue: Audiovisual Media as Multicultural Education”. Review of Artistic Education 1-2: 128-134.
2010. “Ρεμπέτικο: Λαϊκή Μυθολογία και Ιδεολογία”. Στο: Βασίλης Βαμβακάς και Παναγής Παναγιωτόπουλος (επιμ.), Η Ελλάδα στη Δεκαετία του ’80: Κοινωνικό, Πολιτικό και Πολιτισμικό Λεξικό. 507-509.
2010. “Φολκλόρ και Παράδοση στην Ελληνική Τηλεόραση: Μουσικές Εκπομπές και Ταξιδιωτικά Ντοκιμαντέρ”. Στο: Παύλος Κάβουρας (επιμ.), Φολκλόρ και Παράδοση: Ζητήματα Αναπαράστασης και Επιτέλεσης της Μουσικής και του Χορού. Αθήνα: Νήσος. 215-228.
2009. “Chrēstou, Adamēs, Koukos: Greek Avant-garde Music during the Second Half of the 20th Century”. Στο: Katy Romanou (επιμ.), Serbian and Greek Art Music: A Patch to Western Music History. Μπρίστολ και Σικάγο: Intellect. 187-203.
2008. “Musical Folklore in a Greek Mass Media: A Case Study of the Hellenic Broadcasting Corporation”. Στο: Mirjana Veselinović-Hofman (επιμ.), Musical Folklore as a Vehicle? Βελιγράδι: Signature. 187-194.
2008. “The ‘Post-’ in the ‘Modern’: Greek Film Music and the Work of Nikos Mamangakis”. Muzikologija 8: 77-89.

 

Προσωπική ιστοσελίδα

https://gr.linkedin.com/in/nick-poulakis-23253364

 

Καλλιτεχνική Δραστηριότητα

Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες σύγχρονης μουσικής ως ακορντεονίστας και χορωδός και έχει συνθέσει περί τα 35 έργα για διάφορα μουσικά σύνολα, πολλά από τα οποία έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει δουλέψει ως μουσικός επιμελητής σε μεγάλους μουσικούς εκδοτικούς οίκους και πολιτιστικούς φορείς, έχει διδάξει μουσική στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση και είναι καλλιτεχνικός διευθυντής στη Μουσική Σχολή Ιφιγένειας Μανεσιώτη.